הרעיון המרכזי לחגיגת יום הולדת "חמשת החושים" הוא הפעלת החושים של הילדים לניחוש החפצים השונים. הדבר הנחמד הוא שניתן לערוך את המשחק גם לגילאים צעירים וגם לגילאים מבוגרים יותר. יום ההולדת הזה דורש הכנה מוקדמת, אבל העלויות מזעריות.
תתחילו בביקור אצל התופרת השכונתית. אין כזאת כיון שיש לידכם רק קניונים? גם ברוב הקניונים יש חדר נחבא אל הכלים (או אל המרתף) שבו ניתן לעשות תיקוני תפירה. כדאי לכם להכיר את השרות, גם כדי שתוכלו להשתמש בו גם לצרכים עתידיים שלכם.
בקשו מהתופרת שאריות של בדים במרקמים שונים: קטיפה, משי, כותנה, פליז, מלמלה, ג'ינס, סריג וכו'.
אפשר להסתפק גם בפיסות קטנות של בד – הרי אין חולקים על כך שלא תלכו לתפור מזה חלוק...
לאחר הקטיף הראשון הזה, כנסו לסנדלר ובקשו ממנו כמה פיסות עור : חלק, מחוספס, לק – מה שהוא יכול לתת לכם.
כנסו לחנות סדקית וקנו רוכסן אחד, חוט תפירה, גומי (אולי זה עוד יעזור לכם בעתיד להחליף את הגומי בתחתוני הילד), סיכת בטחון , וכו' – כל זה בהנחה שאתם חפים מכל כשרון תפירה ואין בביתכם שום פריט שקשור לנישה הזאת.
כנסו לירקן השכונתי והצטיידו בפירות ובירקות: תפוז, לימון, תפוח עץ, אגס, שזיף, אפרסמון, מלון, עגבנייה, מלפפון, פלפל – רק אנא: לא חריף! – צנונית, חסה, קולרבי, כרוב, כרובית וכו'.
מכאן, לחנות הממתקים: חלווה, שוקולד מריר, שוקולד חלב, ופלים, ביסקוויטים,מרשמלו, סוכריות גומי.
כנסו לפיצוחיה וקנו אגוזים, שקדים, צימוקים, פירות יבשים.
חפשו בארון הצעצועים את כל הצעצועים המשמיעים קולות: פעמון, מכונית שנוסעת, בובה מדברת, קובייה,כדור ועוד.
הצטיידו במטפחות ראש כדי לקשור את עיני הילדים ה"נבחנים".
וכעת, ליום ההולדת.
נתחיל בחגיגת יום הולדת לגילאי 4-6.
הסבירו לילדים שחוגגים יום הולדת של חמשת החושים ושאלו אותם אם הם יודעים מהם חמשת החושים. אם עדיין לא יודעים, הסבירו להם. בקשו מאחד מבני המשפחה – אח בוגר, סבא או סבתא - שייקח דף נייר וירשום את שם הילד שמנחש נכון ויוסיף לו נקודה בכל ניחוש נכון.
קשרו לכל ילד , לפי תור, את העיניים.
התחילו מחוש הריח. החביאו את הפירות בשקית לא שקופה. קרבו בכל פעם פרי אחר לאפו של הילד ושאלו מה הוא מריח: תפוח? תפוז? גויאבה? אגס? קלמנטינה? בצל?
לאחר שכל הילדים הריחו פירות , עברו לחוש המישוש. תנו לכל ילד למשש פיסת בד אחרת. הם לא יכולים לנחש אם זאת קטיפה או משי, אבל יכולים לומר אם הבד חלק, רך, מחוספס וכו'. חלק מהם ודאי יכולים לנחש יותר במדויק.תנו להם לנגוע ברוכסן, בגומי, בחוט תפירה, בחבל – או כל חפץ אחר מאותה משפחה.מותר – ואף רצוי – לומר להם מראש מאיזו "משפחה" החפצים שהם צריכים לנחש.
ונעבור לחוש הטעם, בהנחה שבינתיים הילדים קיבלו את הכיבוד העיקרי – פיצה, נקניקיה או כל כיבוד אחר, לכן אפשר לעבור לממתקים וקינוחים.
תנו בכל פעם לילד - שעיניו קשורות – לטעום דבר אחר, בביס אחד: בננה, חלווה, במבה, ביסלי, פופקורן, שוקולד, סוכריית טופי, מרשמלו, ביס אפרסק, פרוסת תפוח, ביס אפרסמון וכו'.
נעבור לחוש השמיעה: החביאו בשקית אטומה פעמון וצלצלו בו, בובה מדברת, מכונית נוסעת, כלב צעצוע נובח, הקפיצו כדור, זרקו קובייה, קרעו דף נייר וכו'.
אחרון-אחרון חביב: חוש הראיה. הראו להם תמונות שצילמתם מספרי ילדים: כיפה אדומה, זהבה ושלושת הדובים, פינוקיו, אצבעוני וכו'. כל ילד, הפעם כמובן בעיניים גלויות, צריך לזהות את הסיפור שהתמונה נלקחה ממנו.
לילדים בגיל 7-9 אפשר לחזור על אותו נושא, אבל הפעם אפשר להעמיק את השאלות ולדייק יותר. במישוש הם צריכים לפענח בדיוק את סוגי הבדים. סביר שהם יזהו גם ריחות של צמחי תבלין. שמיעתם החדה תזהה צלילים של שירים מוכרים- וכיום, עם כל תוכניות הריאליטי על זמרים, זה די ריאלי לצפות שהם מכירים הרבה שירים. בחוש הראיה, הראו להם תמונות של מבנים מפורסמים בעולם – מגדל אייפל, פסל החרות, החומה הסינית, מגדל פיזה וכו'.את כל אלה תמצאו בקלות באינטרנט או בקישור:
http://www.saba-sabta.co.il/yomholedet
אם אתם מחפשים עוד רעיונות לימי הולדת, גלשו לאתר
מזל טוב וחושים מחודדים!
קורה שורץ www.saba-sabta.co.il